Uitleganimatie

Wat is een uitleganimatie en hoe kun je ze gebruiken?

Als je ooit naar een tekenfilm hebt gekeken, dan heb je de kracht van uitleganimatie ervaren. Deze animaties kunnen (potentiële) klanten helpen te begrijpen wat jouw bedrijf aanbiedt in 60 seconden of minder. Dit visuele medium helpt klanten dus te begrijpen hoe jouw dienst of product werkt en waarom het nuttig voor hen is!

Wat is een uitleganimatie?

Een uitleganimatie is een korte geanimeerde video die wordt gebruikt om een, product, idee of dienst uit te leggen. Ze worden vaak gebruikt als marketingtool en kunnen van alles behandelen, van hoe je een product moet gebruiken tot waarom je zou moeten overstappen van je huidige kabelmaatschappij. Het is belangrijk dat je een manier vindt om te communiceren wat jouw product of dienst uniek en overtuigend maakt, zodat mensen begrijpen waarom ze het zouden moeten afnemen.

Uitleganimaties zijn ongelooflijk effectief omdat ze complexe informatie opsplitsen in hapklare brokken die gemakkelijk te verteren zijn. Deze concepten worden visueel versterkt met animatie, zodat ze lang in het geheugen van de kijkers blijven hangen, zelfs nadat de video is afgelopen.

Waarvoor worden uitleganimaties gebruikt?

Een uitleganimatie is een korte video die het product uitlegt en verkoopt. Het wordt gebruikt om het publiek te leren over wat je aanbiedt, hoe het werkt, waarom het beter is dan andere producten of diensten in de markt en waarom ze het zouden moeten kopen.

Uitleganimaties worden gebruikt door bedrijven van alle groottes. Ze kunnen zo eenvoudig zijn als een video van 30 seconden waarin je uitlegt hoe je software werkt, of zo complex als een geanimeerde documentaire die de evolutie van je merk over verschillende jaren toont.

Waarom hebben we uitleganimaties nodig?

Uitleganimatie zijn een geweldige manier om mensen te helpen iets te begrijpen dat complex is of moeilijk in woorden te vatten. Ze zijn daarnaast leuk, boeiend en vermakelijk.

Hier lees je waarom je uitleganimatie nodig hebt:

  • Ze zijn boeiend. Mensen zullen opletten als ze naar een uitleganimatie kijken! Volgens onderzoek van Hubspot kijkt meer dan 90% van de kijkers naar de eerste 3 seconden van een online video en meer dan 80% kijkt naar de eerste 10 seconden (1). Dat betekent dat als je een saaie video hebt, minder dan 10% van je publiek er langer dan drie seconden bij blijft! Uitlegvideo’s kunnen helpen om het publiek van begin tot eind geïnteresseerd te houden, omdat ze leuk en makkelijk zijn om naar te kijken.
  • Ze zijn kosteneffectief voor kleine bedrijven en startups met een budget die professioneel kwaliteitswerk willen zonder al te veel geld uit te geven aan dure animatiestudio’s of productiebedrijven. (2).
  • Je kunt een uitleganimatie gemakkelijk delen op sociale media kanalen zoals Facebook en LinkedIn. Hier bereik je een breed publiek waar je jouw dienst of product onderscheid van de rest met een uitleganimatie (3).

In welke situatie worden uitleganimatie’s gebruikt?

Uitleganimatie’s wordtn gebruikt om:

  • Klanten te informeren over de voordelen van je product of dienst, en hoe ze die kunnen gebruiken.
  • Nieuwe klanten aan te trekken door te laten zien wat aan jouw dienst of product hebben.
  • De naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten.
  • De verkoop te verhogen door potentiële kopers direct en duidelijk aan te spreken.

Wat zijn de soorten uitleganimatie stijlen?

Uitleganimaties zijn er in veel verschillende stijlen. De meest populaire zijn:

  • Whiteboard animaties – Deze stijl van uitleganimatie wordt gekenmerkt door een hand die illustraties en animaties tekent op een whiteboard. Deze video’s kunnen zeer effectief zijn bij het communiceren van ideeën die eenvoudige visuals vereisen om begrepen te worden, zoals de logistiek achter een online shopping site of hoe een nieuw softwareprogramma te gebruiken.
  • Animatievideo – Deze stijl maakt gebruik van een infographic-stijl video, waar tekst en afbeeldingen worden gerangschikt in een georganiseerde manier op het scherm om informatie te communiceren op een boeiende manier. Veel succesvolle bedrijven hebben dit type uitleganimatie gebruikt om hun producten of diensten te laten zien, omdat ze in staat zijn om informatie snel over te brengen, terwijl ze meer persoonlijkheid hebben dan een whiteboard animatie toelaat.
  • Live action – In plaats van geanimeerde tekeningen of afbeeldingen te gebruiken, tonen live action video’s echte mensen die met elkaar interageren binnen de context van de kenmerken en voordelen van het product of dienst (met andere woorden, je zult echte mensen zien die gebruiken wat je verkoopt). Het voordeel hiervan is dat het een authentieke band creëert tussen de kijkers en jouw bedrijf, omdat je echte mensen gebruikt. Het nadeel is dat dit erg duur is vanwege de acteur en videoapparatuur die betaald moeten worden.

Wie bekijkt mijn uitleganimatie?

  • Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst
  • Mensen die onderzoek doen naar jouw product of dienst.
  • Mensen die jouw product of dienst vergelijken met anderen
  • Mensen die jouw product willen kopen
  • Mensen die van een concurrent willen kopen
  • Mensen die gewoon op zoek zijn naar informatie in het algemeen

Hoeveel kost een uitleganimatie?

Hoeveel een uitleganimatie kost hangt af van een heleboel factoren. De eerste factor is de lengte van de animatie, die zal beïnvloeden hoeveel tijd en moeite het kost om het te maken.

Een andere belangrijke factor is welke stijl je wilt voor de uitleganimatie:

  • 2D uitleganimatie’s zijn goedkoper omdat ze minder tijd kosten om te maken dan 3D geanimeerde video’s doen. 
  • Een voice-over (VO) gebruiken wel of niet. Dit betekent dat iemand alle tekst in het script hardop voorleest – dit kan zeer nuttig zijn als je een extra niveau van professionaliteit wilt en wil dat de mensen die de video bekijken alles duidelijk begrijpen zonder enige moeite te hebben om de illustraties te begrijpen. Als dit niet nodig is voor jouw product of dienst, dan is het gebruik van VO misschien niet de moeite waard.

Conclusie: Uitleganimaties kunnen je helpen om je kijkers gemakkelijk en levendig de voordelen te laten zien van wat je verkoopt.

Wil je het conversiepercentage van je website verbeteren? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Overweeg dan het gebruik van een geanimeerde uitleganimatie voor je homepage of social media. Deze video’s brengen snel en efficiënt de kernboodschap van het bedrijf over. Het is geen wonder dat zo veel bedrijven het idee van uitleganimatie’s gebruiken. Volgens een rapport van eMarketer is 75% van de bedrijven van plan om in de komende twee jaar videomarketing in te zetten.